Kāpēc bērniem Rīgā kļūst arvien grūtāk mācīties — un kā mammas var palīdzēt bez stresa
Vecāku sarunās arvien biežāk dzirdamas noguruma balsis: “Mēs atkal darījām mājasdarbus līdz deviņiem”, “Viņš tikko apsēdās — un jau ir noguris”, “Viņa zina materiālu, bet aizmirst visu burtnīcā”. Skolas diena šķiet bezgalīga, bet vakarā mājās sākas “otrā maiņa” — gan bērns, gan mamma jau ir pie robežas.
Rīgas skolotāji atzīst: slodze ir palielinājusies, stundu temps ir ātrāks, un bērniem ir grūti noturēt uzmanību un nepazaudēties starp uzdevumiem, valodām, projektiem un prezentācijām. Vecāki uztraucas — kāpēc bērns aizmirst uzdevumu, pieļauj kļūdas, novēršas ik pēc dažām minūtēm? Bet tas nav slinkums. Tas ir signāls, ka bērna smadzenēm ir grūti tikt galā ar mūsdienu skolas tempu.
Kad uzmanība ir nestabila, pat vienkāršs uzdevums pārvēršas maratonā. Ja darba atmiņa ir vāja — bērns saprot noteikumu, bet pēc dažām minūtēm pieļauj kļūdas. Un, ja nav plānošanas prasmju — viņš aizmirst burtnīcas, apjūk stundu laikā un nezina, ar ko sākt. Daudziem bērniem šīs prasmes vēl tikai veidojas — un tas ir normāli.
Laba ziņa ir tā, ka smadzenes var trenēt kā muskuļus. Kad uzmanība kļūst noturīgāka, bērns mazāk novēršas un mācās mierīgāk. Kad tiek stiprināta darba atmiņa — viņš vieglāk saprot tekstus, atceras noteikumus un pārliecinošāk risina uzdevumus. Kad attīstās paškontrole — pazūd histērijas un mūžīgais “vēlāk”. Mācības vairs nav cīņa, bet kļūst par procesu, pie kura bērns pieiet pārliecinātāk un mierīgāk.
Mammas, kas redz šādas pārmaiņas, saka vienu un to pašu: “Viņš pēkšņi sāka saprast, ka var”. Un tieši tas ir vissvarīgākais. Kad bērnam ir iekšējais balsts, skola vairs nav stresa avots, un mājasdarbi vakarā nepārvēršas kaujas laukā.
Kā palīdzēt bērnam bez stresa?
Ja vēlaties atbalstīt bērnu, svarīgi ir nespiest, bet radīt apstākļus mierīgai un pārliecinātai mācīšanās procesam. Daži praktiski padomi:
• Sadaliet uzdevumus mazākos soļos. Tā vietā, lai uzreiz darītu visu stundu, veiciet to pa daļām. Bērnam ir vieglāk koncentrēties un redzēt progresu.
• Izmantojiet vizuālus atgādinājumus. Tabulas, grafiki, piezīmes uz sienas vai burtnīcā palīdz bērnam nepazust starp stundām un uzdevumiem.
• Attīstiet uzmanību un darba atmiņu. Īsas spēles, teksta apspriešana, noteikumu atkārtošana un materiāla nostiprināšana palīdz bērnam labāk saglabāt informāciju.
• Māciet plānošanu un paškontroli. Kopā veidojiet vienkāršas kontrolsarakstus, sadaliet uzdevumus pa laiku, apspriediet, ar ko sākt.
• Apsveriet Smartwill skolu. Smartwill ir izglītojoša platforma, kas palīdz bērniem attīstīt uzmanību, darba atmiņu un paškontroles prasmes spēļu un aizraujošā formā. Šeit mācības kļūst strukturētākas un saprotamākas, un bērni saņem atbalstu un motivāciju patstāvīgai mācīšanai.
• Uzslavējiet procesu, ne tikai rezultātu. Bērnam jāredz, ka pūles ir svarīgas, pat ja uzdevums nav izpildīts ideāli.
Kad bērns redz savu pūļu rezultātus, viņš sāk saprast: “Es varu!”. Tas palīdz viņam justies pārliecinātam un mierīgam, un skola vairs nav stresa avots.
Mūsdienu skola Rīgā uzliek bērniem daudz prasību, un daudzi no viņiem vēl tikai mācās tikt galā ar uzmanību, darba atmiņu un paškontroli. Mammas var atbalstīt bērnu, mājās radot mierīgu un strukturētu vidi, sadalot uzdevumus mazākos soļos un uzslavējot pūles, ne tikai rezultātu.